Aktualności Budujemy przyszłośćTworzymy historię

Kolejny niedoładowany statek opuści Szczecin

5.10.2013 do nabrzeża Katowickiego, gdzie przeładunki realizuje spółka Bulk Cargo-Port Szczecin sp. z o.o., zacumowały po raz kolejny statki o maksymalnym zanurzeniu większym niż dopuszczalne w szczecińskim porcie.

Statek m/v Embdens Welvaart o nośności 50 000 ton, długości 189,9 m i szerokości 30,5 m i maksymalnym zanurzeniu 12,82 m - ze względu na aktualną głębokość na torze wodnym i przy nabrzeżu - zabierze ze Szczecina zaledwie 25 000 ton polskiego koksu. Podobnie statek m/v Azalea Galaxy o szerokości 24,23 m, długości 147,83 m i maksymalnym zanurzeniu 9,46 m zabierze jedynie 15 000 kwasu siarkowego, choć mógłby pomieścić  5 tys. ton więcej” – mówi Paulina Trzcińska z firmy Bulk Cargo-Port Szczecin sp. z o.o.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wraz z przeładowcami i innymi instytucjami, od dawna zabiega o pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m. Dzięki temu w Szczecinie mogłyby być obsługiwane statki o zanurzeniu do ok. 11,5 m. Oprócz tego, przygotowywane są nabrzeża do obsługi statków o większym zanurzeniu.

Bulk Cargo – Port Szczecin Sp. z o.o. wraz z kontrahentami szczecińskiego portu z dużym zadowoleniem przyjęła informację o realizacji przez ZMPSiŚ S.A. w nowej perspektywie 2014 – 2020 wnioskowanej od lat modernizacji nabrzeży Katowickiego i Chorzowskiego. W ramach poprawy dostępu do portu od strony wody, nabrzeża te zostaną dostosowane do nowej głębokości toru wodnego tj. 12,5m” – mówi Paulina Trzcińska.

Bulk Cargo–Port Szczecin sp. z o.o. podkreśla także: „Przy tych nabrzeżach, o łącznej długości ok. 800 m, już dzisiaj mogą cumować jednocześnie trzy duże statki o nośności od 20 do 40 tys. ton. Spółka Bulk Cargo-Port Szczecin posiada odpowiedni potencjał przeładunkowo – składowy do obsługi tego typu jednostek. Nabrzeża te są wyposażone w dziewięć żurawi portowych, po sześć torów kolejowych i potężne place, zbiorniki i magazyny składowe niezbędne do sprawnej obsługi tak dużych jednostek.  Obecnie na zapleczu składowym nabrzeży Katowickiego i Chorzowskiego jest złożonych i czeka na wysyłkę ok.  260 000 ton ładunków portowych”.

Do Bulk Cargo-Port Szczecin Sp. z o.o. rocznie przypływa kilkadziesiąt tak dużych jednostek, jak te, które pojawiły się na początku października.

Fot. Bulk Cargo–Port Szczecin sp. z o.o.

Zdjęcia